جلد 28، شماره 3 - ( 9-1396 )                   جلد 28 شماره 3 صفحات 405-419 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سمویی پروانه، فتاحی پرویز، زندیه مصطفی. ارائه‌ی الگوریتم هیبریدی بهینه‌سازی توده‌ ذرات و تئوری محدودیت‌ها برای حل مسائل همزمان بالانس خطوط مونتاژ دو طرفه مدل‌های ترکیبی و تخصیص نیروی انسانی. نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید. 1396; 28 (3) :405-419

URL: http://ijiepm.iust.ac.ir/article-1-1251-fa.html


دانشیار دانشگاه بوعلی سینا ، fattahi@basu.ac.ir
چکیده:   (587 مشاهده)

یکی از مهمترین مسائل در خطوط مونتاژ دو طرفه، تخصیص مناسب نیروی انسانی و فعالیت­ها به ایستگاه­های کاری است، تا بتوان کارایی خط را به حداکثر مقدار ممکن رساند. اما موردی که در اغلب مسائل بالانس خطوط مونتاژ از آن غفلت می­شود، آن است که آیا با بالانس انجام شده، گلوگاهی در سیستم به وجود می­آید یا خیر. همچنین اگر در سیستم گلوگاهی وجود دارد، آیا می­توان با جابه­جا کردن افراد ایستگاه­ها همچنان حداکثر تقاضای پیش­بینی شده را تامین کرد و یا نیاز به تعیین ترکیب تولید می­باشد. بدین منظور، پس از ارائه­ی یک مدل ریاضی دوسطحی تک­هدفه-چندهدفه، به حل این مدل توسط الگوریتم­ هیبریدی بهینه­سازی توده­ی ذرات و تئوری محدودیت­ها اقدام شده است. علاوه بر این، نیز چند کران پایین برای تعداد ایستگاه­ها پیشنهاد شده است. نتایج حاصل از الگوریتم به کمک مثال­های عددی مختلف تشریح شده است.

متن کامل [PDF 576 kb]   (183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهره وری، برنامه ریزی تولید و ترکیب محصول
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | International Journal of Industrial Engineering & Production Management

Designed & Developed by : Yektaweb