یکی از مهمترین مسائل در خطوط مونتاژ دو طرفه، تخصیص مناسب نیروی انسانی و فعالیتها به ایستگاههای کاری است، تا بتوان کارایی خط را به حداکثر مقدار ممکن رساند. اما موردی که در اغلب مسائل بالانس خطوط مونتاژ از آن غفلت میشود، آن است که آیا با بالانس انجام شده، گلوگاهی در سیستم به وجود میآید یا خیر. همچنین اگر در سیستم گلوگاهی وجود دارد، آیا میتوان با جابهجا کردن افراد ایستگاهها همچنان حداکثر تقاضای پیشبینی شده را تامین کرد و یا نیاز به تعیین ترکیب تولید میباشد. بدین منظور، پس از ارائهی یک مدل ریاضی دوسطحی تکهدفه-چندهدفه، به حل این مدل توسط الگوریتم هیبریدی بهینهسازی تودهی ذرات و تئوری محدودیتها اقدام شده است. علاوه بر این، نیز چند کران پایین برای تعداد ایستگاهها پیشنهاد شده است. نتایج حاصل از الگوریتم به کمک مثالهای عددی مختلف تشریح شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |