سامانه روانکاری موتورهای احتراق داخلی یکی از مهمترین اجزایی است که کارکرد مطمئن و دوام موتورها را تضمین میکند. استفاده از شبیهسازی رایانهای در طراحی و تحلیل مدار روانکاری نسبت به روشهای آزمایشگاهی و سعی و خطا مقرون به صرفهتر است. در این راستا ابتدا تک تک اجزای سامانه روانکاری مورد بررسی قرار گرفته و روابط افت فشار هرکدام از آنها ارایه شده است. سپس کد کامپیوتری EngineLubSim تهیه شده است که توسط آن میتوان به تحلیل و طراحی سامانه روانکاری موتورهای احتراق داخلی پرداخت. این کد از روش خطی شده تصحیح هد برای تشریح سیستم معادلات سامانه روانکاری سود میبرد و با استفاده از روش SOR معادلات مذکور را حل میکند. همچنین کد کامپیوتری دیگری برای محاسبات دینامیکی مربوط به خـروج از مرکز یاتاقانها توسعه یافته (BearLoad) که در کنار کد EngineLubSim ابزار قدرتمندی در تحلیل سامانه روانکاری موتور تشکیل میدهند. درنهایت یک موتور نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند که مقدار تغذیه روغن به یاتاقانها مناسب نیست و باید تغییراتی در طراحی صورت گیرد تا مشکل برطرف شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |