جلد 19، شماره 6 - ( 11-1387 )                   جلد 19 شماره 6 صفحات 103-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8930 مشاهده)

  برنامه­ریز­ی راهبردی شیوه­ای است سیستماتیک که بر ایجاد و برقراری پیوستگی بین اقدامات اولویت­دار با در نظر داشتن ضعف و قوت (توانایی­ها و منابع) و همچنین فرصت­ها و تهدیدها (عوامل خارجی و جریانات تأثیر گذار) تکیه دارد. علاوه بر تعریف ارائه شده، برنامه­ریزی راهبردی را می­توان روشی نظام یافته برای اخذ تصمیمات و اجرای فعالیت­ها در خصوص شکل دهی و رهنمود یک سامانه، کارکرد و علل آن دانست. با توجه به تفاوت در شیوه­های گزینشی گردآوری اطلاعات، تحلیل هدفمند و تعیین اهداف مشارکت تصمیم سازان اصلی، تبیین و ارزیابی گزینه­ها، بررسی تبعات آتی تصمیمات و اعمال آنها و بیش از هر چیز تأکید بر اجرای موفقیت آمیز برنامه­ها از سایر گونه­های برنامه­ریزی متمایز می­شود. از آنجا که در برنامه­ریزی راهبردی توجه برنامه­ریز به آنچه برای جامعه و یک سامانه مهم در آن معطوف می­گردد، چارچوبی برای تصمیم­گیران در رویارویی با شرایط متغییر و تعیین اولویت­ها در تخصیص منابع و فعالیت­ها فراهم می­سازد.

  هدف این مقاله تعیین نحوه به کارگیری فرآیند برنامه­ریزی راهبردی در برنامه­ریزی گردشگری منطقه­ای در ایران است. در این مقاله ابتدا مبانی نظری فرآیند برنامه­ریزی راهبردی در برنامه­ریزی منطقه­ای با تکیه بر توسعه گردشگری مورد بررسی قرارگرفته است. در ادامه با تکیه بر فرآیند برنامه­ریزی راهبردی و فنون پیشنهادی مرتبط با آن درباره فعالیت­های گردشگری شهرستان نیشابور یک مطالعه موردی صورت گرفته است. تعیین راهبردهای توسعه بخش محصول گردشگری از نتایج کاربردی پایانی این تحلیل می­باشد.

 

متن کامل [PDF 946 kb]   (2723 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1389/4/8 | انتشار: 1387/10/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.