جلد 19، شماره 6 - ( 11-1387 )                   جلد 19 شماره 6 صفحات 52-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (9407 مشاهده)

  رنگ یکی از شاخص­های بسیار قوی در مبحث زیبایی شناسی می باشد. با توجه به کیفیت بیانی بسیار زیاد رنگ خصوصاً در محصولات صنعتی، فهم و درک استفاده از این عامل بصری، بسیار سخت و در عین حال مرحلۀ مهمی در طراحی محسوب می شود بگونه­ای که در یک محصول جدید و یا موجود، عامل رنگ می تواند زمینه بروز خلاقیت یک تیم طراحی باشد. بر همین اساس است که شرکت های بزرگ تولیدی جهان، اقدام به راه اندازی مراکز تحقیقاتی تخصصی رنگ نموده­اند. از آنجاییکه انتخاب رنگ محصولات طراحی شده، یکی از مباحث مهم در رشته طراحی صنعتی بشمار می­آید و در طی تحقیقات توسط طراحان صنعتی مطرح شده و مورد بررسی قرار می­گیرد، متخصصان این رشته، از محدود کسانی هستند که به اهمیت عملکرد رنگ و نقش مؤثر آن در طراحی محصولات مورد استفاده در زندگی انسانها واقفند. لازم به ذکر است که انتخاب رنگ برای یک محصول صنعتی، بر اساس دو محور صورت می گیرد: محور تکنیکی رنگ (شامل شیمی رنگ، نوع سطح رنگ پذیر و غیره) و "محور ارتباطی [1] رنگ که از سوی محیط و انسان مشخص می­شود. اگر چه اولین محور ذکر شد ۀ فوق، توسط توانایی­ها و امکانات فنی سازنده تحت کنترل می­باشد، لیکن محور دوم ریشه در نیازهای جامعه دارد. لذا این مقاله سعی دارد تا با نگاهی به تاریخچه و اهمیت رنگ و نقش آن به عنوان پوششی برای محصولات و در نتیجه عامل مؤثر در ترغیب استفاده کنندگان به خرید، به گوشه­ای از ابعاد گسترده و عوامل دخیل در انتخاب رنگ اشاره کند.

 

متن کامل [PDF 278 kb]   (2736 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1389/4/8 | انتشار: 1387/10/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.