جلد 26، شماره 1 - ( 3-1394 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 55-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

نعیمی صدیق علی، چهارسوقی سید کمال، نخعی کمال آبادی عیسی. ارائه یک مدل زنجیره تأمین رقابتی چند محصولی با استفاده از رویکرد نظریه بازی. عنوان نشریه. 1394; 26 (1) :43-55

URL: http://ijiepm.iust.ac.ir/article-1-978-fa.html


دانشگاه تربیت مدرس ، skch@modares.ac.ir
چکیده:   (6960 مشاهده)

زنجیره تأمین فروشنده – خریدار دارای ساختار چندوجهی است که بر یکپارچه‌سازی کلیه عوامل متمرکز می‌گردد که شامل تولید و فروش محصولات نهایی به مشتریان است. در این تحقیق، مدل‌های مختلف زنجیره تأمین فروشنده – خریدار بررسی می‌شود که در آن علاوه بر رقابت، همکاری نیز در نظر گرفته می‌شود. ما در این مقاله تقاضای هر محصول را تابعی از قیمت و هزینه تبلیغات آن محصول فرض کردیم، به‌طوری که با افزایش قیمت، تقاضا کاهش می‌یابد و با افزایش هزینه تبلیغات، تقاضا افزایش می‌یابد. مدل‌های ارائه‌شده روابط بین خریدار و فروشنده را در دو حالت بازی‌های بدون همکاری و بازی‌های با همکاری در نظر می‌گیرند. در حالت بازی‌های بدون همکاری دو حالت در نظر گرفته شده‌است که در حالت اول فروشنده از قدرت بیشتری برخوردار است و به‌عنوان رهبر فعالیت می‌کند (استکلبرگ فروشنده) و در حالت دوم خریدار به‌عنوان رهبر فعالیت می‌کند (استکلبرگ خریدار). جواب‌های کارای پارتو نیز برای مدل بازی با همکاری برای نشان‌دادن پایداری همکاری ارائه گردیده‌است. در پایان تعدادی مثال نیز برای مقایسه بین مدل‌های با همکاری و بدون همکاری ارائه شده‌است

متن کامل [PDF 465 kb]   (3400 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت زنجیره تامین و لجستیک
دریافت: 1391/10/11 | پذیرش: 1392/3/8 | انتشار: 1394/10/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق