زنجیره تأمین فروشنده – خریدار دارای ساختار چندوجهی است که بر یکپارچهسازی کلیه عوامل متمرکز میگردد که شامل تولید و فروش محصولات نهایی به مشتریان است. در این تحقیق، مدلهای مختلف زنجیره تأمین فروشنده – خریدار بررسی میشود که در آن علاوه بر رقابت، همکاری نیز در نظر گرفته میشود. ما در این مقاله تقاضای هر محصول را تابعی از قیمت و هزینه تبلیغات آن محصول فرض کردیم، بهطوری که با افزایش قیمت، تقاضا کاهش مییابد و با افزایش هزینه تبلیغات، تقاضا افزایش مییابد. مدلهای ارائهشده روابط بین خریدار و فروشنده را در دو حالت بازیهای بدون همکاری و بازیهای با همکاری در نظر میگیرند. در حالت بازیهای بدون همکاری دو حالت در نظر گرفته شدهاست که در حالت اول فروشنده از قدرت بیشتری برخوردار است و بهعنوان رهبر فعالیت میکند (استکلبرگ فروشنده) و در حالت دوم خریدار بهعنوان رهبر فعالیت میکند (استکلبرگ خریدار). جوابهای کارای پارتو نیز برای مدل بازی با همکاری برای نشاندادن پایداری همکاری ارائه گردیدهاست. در پایان تعدادی مثال نیز برای مقایسه بین مدلهای با همکاری و بدون همکاری ارائه شدهاست
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |