برای بقاء در دنیای رقابتی امروز، بسیاری از شرکتهای تولیدی و خدماتی، ناگزیر شدهاند به رویکردهای جدید مدیریتی رو بیاورند. از جمله این رویکردها، میتوان به روشهای جدید ارزیابی عملکرد اشاره کرد که نقش مهمی در بهبود عملکرد یک سازمان دارند. سیستمهای سنتی ارزیابی عملکرد که بر پایه معیارهای مالی هستند، برای محیط پیچیده کسبوکار امروزی مناسب نیستند. به خصوص این که اهمیت داراییهای نامشهود سازمان نسبت به داراییهای مشهود در کسب مزیت رقابتی، روز به روز افزایش مییابد. کارت امتیازی متوازن ( BSC ) یکی از رایجترین سیستمهای سنجش عملکرد در سالهای اخیر بوده است. اگر چه انتقاداتی به بعضی جنبههای این رویکرد وارد شده است. در این مقاله محدودیتهای استفاده از BSC از دیدگاه سیستمی مورد بحث قرار میگیرد و کاربرد پویاییهای سیستم به عنوان ابزاری جهت افزایش اثربخشی BSC ارائه میگردد.
هدف این مقاله، تمرکز روی توسعه "کارت امتیازی متوازن پویا" و همچنین اثبات این موضوع است که تطابق ساختار کارت امتیازی متوازن سنتی با اصول پویاییهای سیستم، حمایت و پشتیبانی بهتری برای تصمیمهای مدیریت استراتژیک فراهم میکند. با توجه به ادبیات موضوع، یکی از مهمترین مشکلات کارت امتیازی متوازن، عدم لحاظ تحلیلهای ابعادی زمان بین علت و معلول (تأخیر بین علت و معلول) و اثرات پویای آن است. دلیل استفاده از پویاییهای سیستم در مدل کارت امتیازی متوازن، عمدتاً امکان بررسی تأخیر زمانی مباحث مرتبط با محیطهای پویا است. در پایان تجربهای از بکارگیری موفقیتآمیز مدل توسعه یافته در یکی از شرکتهای کاشی و سرامیک استان یزد به همراه نتایج حاصل از آن آورده شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |