جلد 23، شماره 1 - ( 3-1391 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Retailing Recommender System Based on Customers’ Demographic Features using SOM and Association Rules. Journal title 2012; 23 (1) :1-13
URL: http://ijiepm.iust.ac.ir/article-1-854-fa.html
Mosayebian Shahab، Keramati Abbas، Khatibi Vahid. سیستم پیشنهادگر هوشمند برای خرده‌فروشی اینترنتی با استفاده از نقشه خودسازمانده و قواعد انجمنی بر اساس الگوهای جمعیت‌شناختی مشتریان. عنوان نشریه. 1391; 23 (1) :1-13

URL: http://ijiepm.iust.ac.ir/article-1-854-fa.html


Industrial Engineering Department, Faculty of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran ، keramati@ut.ac.ir
چکیده:   (8489 مشاهده)

امروزه به دلیل گستردگی رقابت در دنیای تجارت الکترونیکی، روشهای مؤثر در جذب مشتریان از اهمیّت ویژه­ای برخوردار شده­اند. یکی از این روشها، بکارگیری سیستمهای پیشنهادگر در وبگاه­های تجاری است تا بدین­ترتیب امکان استخراج علایق مشتریان و پیشنهاد مناسب­ترین محصولات به آنها میسّر گردد. در این مقاله، مدل جدیدی برای سیستمهای پیشنهادگر ارایه شده است که به کمک آن می­توان بخش­بندی بازار و مشتری را به شیوه کارآمدتری انجام داده و در نتیجه پیشنهادات بهتری به مشتری ارایه داد. بدین­منظور از روشهای داده­کاوی همچون خوشه­بندی و قواعد انجمنی استفاده شده است، به­طوریکه در فاز اول خوشه­بندی مشتریان بر اساس مشخصه­های جمعیّت­شناختی سن، جنسیّت، شغل و تحصیلات انجام شده است که در آن تعداد خوشه­ها با استفاده از الگوریتم نقشه خودسازمانده (SOM) مشخص شده و سپس خوشه­ها با الگوریتم K میانگین (K-Means) ایجاد گردیده­اند. در فاز دوم با استفاده از قواعد انجمنی در هر خوشه، نقشه­ای معتبر انتخاب شده و بر اساس آن به مشتریان آن خوشه، پیشنهادات مناسب گوناگونی ارائه شده است. برای بررسی کارایی مدل پیشنهادی، از آن در تحلیل داده­های یک وبگاه تجاری ایرانی برای پیشنهاددهی به مشتریان استفاده گردیده است که نتایج مناسبی از خوشه­بندی و ارایه پیشنهادات حاصل شد.

متن کامل [PDF 3845 kb]   (4090 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موضوعاتی که به مرزهای دانش در مهندسی صنایع و تولید کمک می کند
دریافت: 1391/4/3 | انتشار: 1391/2/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق