دانشگاه تربیت مدرس ، albadvi@modares.ac.ir
چکیده: (7314 مشاهده)
بهکارگیری ریاضیات تصمیم در تخصیص بودجههای ارتباط با مشتری
حمیدرضا کوشا1 ,امیر البدوی2
چکیده: ریاضیات تصمیم (DC) رویکردی مبتنی بر قضاوت است که در مدلسازی دنیای واقعی، نظر مدیریت را نیز در نظر میگیرد. به عبارت دیگر، نظر مدیریت در مدل-سازی آنچه در دنیای واقعی اتفاق میافتد، به گونهای اعمال میگردد که مدیر با مدل یکپارچه گردد. این شیوه مدلسازی نخستین بار توسط لیتل معرفی گردید و در حوزههای مختلف به خصوص در حوزه بازاریابی و ارتباط با مشتری به کار گرفته شد. هدف اصلی این تحقیق ارایه کاربرد رویکرد ریاضیات تصمیم در تخصیص بودجه-های ارتباط با مشتریان و بازاریابی است. در این مقاله پیشنهاد شده است که در صورت وجود اطلاعات بازار و پیچیدگی بالا از مدلهای ترکیبی استفاده شود. مدلهای ترکیبی طبق تعریف این مقاله علاوه بر آنکه از قضاوت مدیریت استفاده میکنند، از اطلاعات گذشته نیز حداکثر استفاده مینمایند و مدلی متکی بر دادههای گذشته و قضاوت مدیریت فراهم میکنند. در این مقاله بر اساس رویکرد ترکیبی مدلی ساده برای تخصیص بودجه ارایه میشود. سپس رویکردی پیچیدهتر برای تخصیص بودجههای ارتباط با مشتری متکی بر ریاضیات تصمیم و مدل زنجیره مارکوف ارایه میگردد. پیشبینی میشود که نتایج این تحقیق به تحلیلگران حوزه مدیریت ارتباط با مشتری کمک کند که بتوانند در مورد استفاده از مدلهای ریاضی یا مدلهای مبتنی بر قضاوت مدیریت، تصمیمگیری بهتری در خصوص نحوه تخصیص بودجههای ارتباط با مشتری داشته باشند.
کلمات کلیدی: ریاضیات تصمیم (DC)، تخصیص بودجه ارتباط با مشتری، قضاوت مدیریت، رگرسیون، زنجیره مارکوف، ماتریس انتقال.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تحقیق در عملیات دریافت: 1390/6/17 | پذیرش: 1393/3/5 | انتشار: 1393/3/5