پشتیبانی و خدمات پس از فروش محصول توجه طیف گستردهای از مدیران، متخصصان و تصمیمگیرندگان صنایع مختلف را به خود جلب کردهاست. در این بین فراهم کردن قطعات یدکی برای مشتریان محصولات، با هدف تضمین کارکرد مناسب محصول در طول دوره عمر خود مورد توجه متخصصان لجستیک، تامین و زنجیره تامین است. آنچه پیشبینی تقاضا و مصرف یک محصول را ممکن و به واقعیت نزدیک میکند شناسایی عوامل موثر بر تقاضا و تعیین رابطه آن عوامل با تقاضا است. بر این اساس مناسبترین روش پیشبینی تعداد قطعات یدکی موردنیاز، استفاده از مدلی است که کلیه عوامل موجد یا موثر بر نرخ شکست را درنظر بگیرد. در این مقاله مدلی ارائه شده که علاوه بر قابلیت اطمینان قطعه، عوامل محیطی موثر بر نرخ شکست را به خوبی درنظر میگیرد. علاوه براین از آنجاکه مصرف بسیاری از قطعات ناشی از ارتباط آنها با سایر قطعات و وجود مفهومی به نام برهمکنش شکست قطعات است، این عوامل نیز به عنوان یک گروه دیگر از عوامل موثر بر تقاضا در مدل وارد شده است. مدل ارائه شده در این مقاله، با استفاده از مدلهای قابلیت اطمینان و فرآیند تجدید به پیشبینی مصرف قطعات یدکی با درنظرگرفتن قابلیت اطمینان، عوامل موجود در محیط عملیاتی و برهمکنش شکست میپردازد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() | این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |