در طول سه دهه اخیر، رویکرد بهینهسازی یکپارچه به سیستمهای لجستیک به یکی از مهمترین جنبههای بهینهسازی زنجیره تامین تبدیل شده است. این رویکرد به بررسی همزمان وابستگیهای میان مکان تسهیلات، تخصیص تأمینکنندگان/مشتریان به تسهیلات، ساختار مسیرهای حمل و نقل، و برنامهریزی و کنترل موجودیها میپردازد. یکی از مهمترین مسایل مکانیابی برای در نظرگیری این رویکرد، مسئله مکانیابی-مسیریابی است. در این مسئله، تعداد و مکان تهسیلات، اندازه ناوگان حمل و نقل، و ساختار مسیرها با توجه به مکان و خصوصیات تأمینکنندگان و مشتریان تعین میشود. در این تحقیق، یک مدل ریاضی، روش حل ابتکاری کارا و سریع، روش فراابتکاری کارا مبتنی بر الگوریتم تبرید شبیهسازی شده، و کران پایین جدید برای مسایل مکانیابی-مسیریابی دو ردهای با در نظرگیری محدودیتهای ظرفیت وسایل نقلیه و حداکثر طول مسیر ارائه شده است. در پایان، نتایج محاسباتی نشاندهنده کارایی روشهای حل پیشنهادی با استفاده از کران پایین پیشنهادی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |