اندازهگیری قابلیتهای یادگیری سازمانی یکی از موضوعات با اهمیت در مطالعات سازمانی میباشد. مدلهای موجود در ادبیات با استفاده از نتایج آماری شرکتهای تولیدی استنتاج است. انسان محوری در صنایع خدماتی در برابر تکنولوژی محوری در صنایع تولیدی میتواند منجر به تفاوتهایی در این مدلها شود. در این مقاله با استفاده از یک مدل معادلات ساختاری سطح قابلیتهای یادگیری سازمانی در بیمارستانها اندازهگیری شده است که شامل چهار بعد تعهد مدیریت، دید سیستمی، فضای باز و آزمایشگری و انتقال و یکپارچهسازی دانش میباشد. نتایج نشان میدهد یادگیری سازمانی بوسیله این چهار بعد قابل اندازهگیری است و مدیران میتوانند با استفاده از این ابزار قابلیت یادگیری سازمانی را بهبود دهند. همچنین قابلیت انتقال و یکپارچهسازی دانش بالاترین میانگینها را داشته و قابلیت تعهد مدیریت پایینترین میانگینها را به خود اختصاص داده است. مقایسه نتایج این تحقیق با تحقیقات قبلی نشان میدهد انسان محور بودن صنایع خدماتی باعث بهبود قابلیت انتقال و یکپارچهسازی دانش و دید سیستمی شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |