در دنیای رقابتی امروز انتخاب تامینکنندگان سبز به عنوان یکی از فعالیتهای استراتژیک سازمان محسوب میگردد. چرا که عملکرد زیست محیطی سازمان متاثر از عملکرد زیست محیطی تامینکنندگانش میباشد. در این مقاله یک رویکرد دو مرحلهای استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی بهطور همزمان بهمنظور ارزیابی و انتخاب تامینکنندگان در یک زنجیره تامین سبز ارایه شده است. در مرحلهی اول این رویکرد که استراتژیک است تامینکنندگان با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی ارزیابی میگردند و آنهایی که صلاحیت کافی را داشته باشند بهعنوان تامینکنندگان منتخب وارد مرحلهی دوم که یک مرحلهی تاکتیکی و عملیاتی است، میشوند. در مرحلهی دوم یک مدل ریاضی جدید با در نظرگرفتن مسالهی مسیریابی سبز با اهداف کمینهسازی هزینهها و بیشینهسازی ارزش خرید از تامینکنندگان سبز توسعه داده می شود. اعتبار مدل با استفاده از دادههای یک زنجیره توزیع محصولات مصرفی تجهیزات پزشکی تحت شرایط عدم قطعیت سنجیده شد که نتایج حاصل از آن نشاندهنده کارایی مدل پیشنهادی میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |