چکیده: (4167 مشاهده)
امروزه سازمانها برای باقی ماندن در عرصه رقابت باید محصولاتی متنوع با توجه به خواست مشتری فراهم کنند، بنایراین خود را نیازمند آن میدانند که درکنار توجه به منابع داخلی، منابع خارج از سازمان خود را نیز مدیریت کرده و وارد مقولههایی همچون مدیریت زنجیرهتامین شوند. از طرفی دیگر موفقیت و برتری کامل این زنجیرهها مستلزم تمرکز بر ارزشآفرینی و مشتریگرایی میباشد، بنابراین نابسازی زنجیره، سازمانها و فرآیندهای آنها امروزه از اهمیت زیادی برخوردار شدهاست. در این مقاله به دلیل اهمیت بالای بخش تولید و توزیع، به مدلسازی تولید، انتخاب تسهیلات توزیع فعال و طراحی شبکه توزیع جریان مواد در طول زنجیرهتامین سهسطحی پرداخته شده و در راستای رضایت مشتری و بر اساس تفکر ناب، یک برنامهریزی مختلط عددصحیح نوشته شدهاست. در حل این مدل با نرم افزار lingo با توجه به زمان صرف شده، مناسب بودن این متد در ابعاد کوچک اثبات میشود، ولی با بالا رفتن ابعاد مسئله، ضرورت استفاده از یک الگوریتم فراابتکاری مانند GA نیز مشخص میگردد، نتایج حاصل از GA در ابعاد کوچک انحراف تقریبی 07/4% را نسبت به جواب بهینه حاصل از Lingo نشان میدهد بنابراین میتوان نتایج آن را در ابعاد بالاتر مورد قبول دانست و بعنوان یک راه حل ایدهآل برای یافتن الگوی مناسب تولید و شبکه توزیع مطلوب به آن نگریست..
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موضوعاتی که به مرزهای دانش در مهندسی صنایع و تولید کمک می کند دریافت: 1394/4/3 | پذیرش: 1394/4/3 | انتشار: 1394/4/3