چکیده: (4574 مشاهده)
چارچوبهای تدوین استراتژی کلان به ارائه استراتژی در سطح کل سازمان میپردازند و مشخصکننده نحوه جهتگیری استراتژیهای اصلی سازمان هستند. هر یک از این چارچوبها دارای دو دسته فاکتور بوده که به ارزیابی توان داخلی و جذابیت خارجی (صنعت) میپردازند. در این مقاله، برای ارزیابی توان داخلی سازمانها، از رویکرد دوره عمر سازمان استفاده میشود که با دیدگاهی سیستماتیک به شناسایی موقعیت آنها در منحنی دوره عمر پرداخته و راهحلهایی جهت دستیابی به تکامل و درمان عارضههایشان ارائه مینماید. برای ارزیابی جذابیت خارجی نیز چرخه عمر صنعت بکار گرفته شده که روشی برای شناسایی موقعیت هر صنعت در مراحل مختلف چرخه عمر ارائه میکند. هدف از این مقاله، توسعه یک چارچوب جدید (LCMS) برای تدوین استراتژی کلان در قالب یک ماتریس دوبعدی، شامل مراحل دوره عمر سازمان و مراحل چرخه عمر صنعت، میباشد. چارچوب LCMS با استفاده از روش تحقیق پیمایش توسط خبرگان و تکنیک دلفی، اعتبارسنجی شده و مزیتهای استفاده از منحنیهای عمر در طراحی گزینهها و فاکتورها مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش اول این مقاله، مرور ادبیات و بررسی چارچوبهای تدوین استراتژی کلان ارائه شده است. در بخش دوم، نحوه دستیابی به چارچوب LCMS با استفاده از روش تحقیق تشریح شده و در بخش سوم، به بررسی نتایج تحقیق و اعتبارسنجی آن پرداخته شده است
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موضوعاتی که به مرزهای دانش در مهندسی صنایع و تولید کمک می کند دریافت: 1390/12/17 | پذیرش: 1391/4/17 | انتشار: 1393/9/3