دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ، abkkaazemi@gmail.com
چکیده: (4100 مشاهده)
عملکرد بهینه زنجیرهتامین، نیازمند صورت گرفتن پارهایی از فعالیتها میباشد. اما این فعالیتها همیشه مورد علاقه اعضای زنجیره نبوده و در واقع اعضای درگیر در زنجیره هرکدام تصمیمات خود را به صورت مستقل و با هدف بیشینهکردن سود خود و نه لزوماً سود زنجیره میگیرند و این امر موجب عملکرد ضعیف کل زنجیره میشود. هماهنگسازی از جمله مباحث مهمی است که به شکل وسیع در زنجیرهتامین مورد توجه قرار می-گیرد. طبیعتا یکی از برجستهترین ابزارها برای تحلیل این نوع از مسائل رقابت و همکاری در زنجیرهتامین، نظریهبازیهای مشارکتی و یا غیرمشارکتی میباشد. این مقاله به هماهنگسازی زنجیرهتامین دو سطحی با استفاده از تبلیغات مشارکتی همراه با تصمیمات قیمتگذاری میپردازد و تولیدکننده تخفیف قیمت به خرده-فروش ارائه میدهد و تقاضا تحت تاثیر قیمت و تبلیغات میباشد. تبلیغات مشارکتی یک تلاش هماهنگ توسط اعضای کانال میباشد که برای افزایش تقاضای مشتری صورت میگیرد .با استفاده از نظریهبازیها دو مدل رابطه بین تولیدکننده و خردهفروش در نظر میگیریم که شامل بازی بدون همکاری نش و بازی همکارانه می-باشد و مدل چانهزنی برای تقسیم سود مشترک اضافی در بازی همکارانه براساس ریسک بازیکنان و قدرت چانهزنی آنها مطرح شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت زنجیره تامین و لجستیک دریافت: 1393/4/3 | پذیرش: 1394/11/17 | انتشار: 1396/5/28