در این مقاله مدل ارزشیابی فناوری اطلاعات(IT) بمنظور اندازهگیری ارزش آن در کسب و کار، ارائه گردیده است. این مدل از روشها و ابزارهای مختلفی در اندازهگیری بهره گرفته است که مهمترین آنها: الگوگیری، کارت امتیازی متوازن و روشهای کمی و کیفی هستند. طبقهبندی سه لایهایِ IT در یک کسب و کار و ارتباط آنها به رویکرد تلفیقی برنامهریزی نظامهای اطلاعاتی، زیربنای مدل پیشنهادی را تشکیل میدهد. ارتباط این سه لایه با مفاهیم کارآیی و اثربخشی، مدل پیشنهادی را از چارچوبی مفهومی به مدلی کاربردی سوق میدهد. همچنین در این مقاله اثرات لایههای مختلف IT بر عملکرد نهایی سازمان از دیدگاه ذینفعان با استفاده دادههای ثانویه بررسی گردیده است. در هر لایه از این چارچوب تعدادی سنجه در حوزههای چهارگانه روش کارت امتیازی متوازن استخراج و با نرخ روند، مقادیر مرجع بدست آمده از الگوگیری و سنجههای متناظر هزینه مقایسه میگردند. نتایج این مقایسه نشاندهنده نقائص و انحرافات برنامهها و فعالیتهای IT خواهد بود که با روشهای حل مسئله خلاق، ریشهیابی خواهند گردید. گام آخرِ برنامه اندازهگیری ارزشِ IT، تدوین و اجرای برنامه اصلاحی است. این مطالعه میکوشد تا با بررسی ارزشهای مختلفی که IT میتواند برای سازمان به ارمغان آورد به ارائه چارچوبی بپردازد که قبل و بعد از اجرای پروژههای IT به تخمین ارزش آتی یا ایجاد شده بپردازد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() | این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |