جلد 26، شماره 2 - ( 6-1394 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 169-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


دانشگاه آزاد اسلامی ، rashidi@azad.ac.ir
چکیده:   (3905 مشاهده)

در سالهای اخیر ایجاد شبکه زنجیره تامین سبز به یک استراتژی کلیدی تبدیل شده که لجستیک یکپارچه (شامل زنجیره تامین پیشرو و معکوس) یکی از راههای دستیابی به آن میباشد. فرایندهای حمل ونقل نیز از بخشهای ضروری زنجیره تامین محسوب می شود. بنابراین برنامه ریزی تسهیلات موجود در شبکه لجستیک با در نظر گرفتن سیاستهای حمل ونقل یکی از موضوعات قابل توجه در طراحی شبکه لجستیک است. در این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح برای شبکه لجستیک یکپارچه، شامل لجستیک پیشرو (تامین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان) و لجستیک معکوس(مراکزجمع آوری، مراکز بازفرآوری و مرکزدفع) با درنظر گرفتن سیاستهای حمل ونقل (وسائط نقلیه مختلف با ظرفیتهای متفاوت) و شبکه حلقه بسته چند سطحی و چند محصولی ارائه می گردد. از جمله خروجی های مدل می توان به تعداد و تعیین مکان احداث تامین کنندگان، تولیدکنندگان، مراکز توزیع، مراکز جمع آوری و بازفرآوری و نیز میزان کالا و قطعه ای که بین سطوح مختلف زنجیره، توسط وسائط نقلیه متفاوت جابجا می شود اشاره کرد. هدف مدل پیشنهادی حداقل کردن هزینه های ثابت احداث تسهیلات و همچنین هزینه های متغیر خرید و حمل ونقل وابسته به آنهاست. برای اعتبارسنجی مدل مفروض و اجزا آن یک مثال عددی با نرم افزار GAMS حل می شود.

متن کامل [PDF 501 kb]   (1661 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت زنجیره تامین و لجستیک
دریافت: 1391/7/21 | پذیرش: 1392/7/2 | انتشار: 1395/8/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.