دانشگاه صنعتی شریف ، shavandi@sharif.edu
چکیده: (5851 مشاهده)
در این مقاله یک مدل دو هدفه از مسائل تلفیقی قیمتگذاری و صف در یک محیط عدم قطعی برای تقاضا ارائه شده است. دو هدف مدل ارائه شده عبارتند از : 1) ماکزیمم سازی سود فروشنده و 2) مینیمم سازی زمان انتظار مشتریان در سیستم صف. تصمیمگیری روی پارامترهای قیمت، طول دوره وارانتی و ظرفیت خدمت دهی برای یک فروشنده با در نظر گیری دو کانال فروش و خدمات پس از فروش مورد تحلیل قرار گرفته است. به منظور فرموله سازی تابع تقاضا یک سیستم فازی جهت تخمین تقاضا تحت وابستگی به پارامترهای قیمت و طول دوره وارانتی توسعه داده شده است. به علاوه به منظور حل مدل، یک الگوریتم تلفیقی جدید از الگوریتم ژنتیک و سیستم فازی پیشنهاد شده است و در انتها نتایج عددی با حل یک مسئله نمونه مورد تحلیل قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تحقیق در عملیات دریافت: 1390/12/17 | پذیرش: 1393/6/17 | انتشار: 1393/6/17