جلد 19، شماره 1 - ( نشریه بین المللی علوم مهندسی 1387 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 79-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samizadeh S, Charsogi S K. Extracting a Model of e-commerce performance appraisal for SMEs . Journal title 2008; 19 (1) :65-79
URL: http://ijiepm.iust.ac.ir/article-1-7-fa.html
ارائه مدلی به منظور ارزیابی عملکرد سازمانهای کوچک و متوسط در اتخاذ تجارت الکترونیکی . عنوان نشریه. 1387; 19 (1) :65-79

URL: http://ijiepm.iust.ac.ir/article-1-7-fa.html


چکیده:   (15925 مشاهده)

  تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبه­های نوآوری در انجام فرآیندهای کسب و کار، توسط سازمانها و شرکتهای زیادی در سطح جهان به کار گرفته شده است. سازمانهای کوچک و متوسط به عنوان بخش عمده اقتصادی هر کشوری، نقش اساسی در بهبود و ارتقاء شاخص های اقتصادی دارند و به همین دلیل اتخاذ روشها و ابزارهای نوآورانه و نوین انجام فرآیندها و امور کسب و کار مانند تجارت الکترونیکی نقش مهمی در موفقیت این گونه سازمانها خواهد داشت. در تحقیق حاضر، تلاش بر این است تا با بررسی و تحلیل انواع مدلهای ورود سازمانهای کوچک و متوسط به تجارت الکترونیکی، مولفه­ها و شاخص­های اثر گذار بر ارتقاء عملکرد آنها در اتخاذ تجارت الکترونیکی شناسایی و تعیین شوند. بدین منظور بر اساس انواع تحقیقات قبلی و مطالعه ادبیات مرتبط با موضوع، و همچنین جمع آوری نظرات خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق اقدام به شناسایی مدل اولیه ورود سازمانهای کوچک و متوسط به تجارت الکترونیکی شده است. عوامل فنی، عوامل سازمانی و نیز سیستم های بین سارمانی، بعنوان مولفه های تشکیل دهنده مدل پیشنهادی در نظر گرفته شده و شاخص های مرتبط با هر یک از آنها نیز شناسایی و تعیین شده اند. در ادامه با استفاده از پرسشنامه­های طراحی شده برمبنای مدل مذکور نسبت به جمع آوری نظرات خبرگان دانشگاهی و حرفه­ای اقدام شده و انواع شاخص­های مرتبط با هریک از مولفه ها و ارتباطات آنها با متغیرهایی مانند آمادگی الکترونیکی و همچنین متغیرهای عملکردی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در نهایت با توجه به اصلاحات ایجاد شده، مدل نهایی و شاخصهای اثر گذار بر عملکرد سازمانهای کوچک و متوسط شناسایی شده­اند. با استفاده از چنین مدلی می توان جایگاه یک سازمان کوچک و متوسط را از نظر شاخصهای عملکردی در ورود به تجارت الکترونیکی تعیین نموده و راهکارها و استراتژی های مناسب جهت بهبود نقاط ضعف عملکردی آنها را ارائه نمود. به منظور ارزیابی عملکرد سازمانهای کوچک و متوسط در اتخاذ تجارت الکترونیکی از شاخص­های کارت امتیازی متوازن در زمینه فناوری اطلاعات استفاده شده است.

 

متن کامل [PDF 438 kb]   (3748 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1388/2/5 | انتشار: 1386/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق