جلد 20، شماره 1 - ( نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید 1388 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 64-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (14928 مشاهده)

 پشتیبانی و خدمات پس از فروش محصول توجه طیف گسترده­ای از مدیران، متخصصان و تصمیم­گیرندگان صنایع مختلف را به خود جلب کرده­است. در این بین فراهم کردن قطعات یدکی برای مشتریان محصولات، ‌با هدف تضمین کارکرد مناسب محصول در طول دوره عمر خود مورد توجه متخصصان لجستیک، تامین و زنجیره تامین است. آنچه پیش­بینی تقاضا و مصرف یک محصول را ممکن و به واقعیت نزدیک می­کند شناسایی عوامل موثر بر تقاضا و تعیین رابطه آن عوامل با تقاضا است. بر این اساس مناسب­ترین روش پیش­بینی تعداد قطعات یدکی موردنیاز، استفاده از مدلی است که کلیه عوامل موجد یا موثر بر نرخ شکست را درنظر بگیرد. در این مقاله مدلی ارائه شده که علاوه بر قابلیت اطمینان قطعه، عوامل محیطی موثر بر نرخ شکست را به خوبی درنظر می­گیرد. علاوه براین از آنجاکه مصرف بسیاری از قطعات ناشی از ارتباط آنها با سایر قطعات و وجود مفهومی به نام برهم­کنش شکست قطعات است، این عوامل نیز به عنوان یک گروه دیگر از عوامل موثر بر تقاضا در مدل وارد شده است. مدل ارائه شده در این مقاله، با استفاده از مدل­های قابلیت اطمینان و فرآیند تجدید به پیش­بینی مصرف قطعات یدکی با درنظرگرفتن قابلیت اطمینان، عوامل موجود در محیط عملیاتی و برهم­کنش شکست می­پردازد.

متن کامل [PDF 646 kb]   (3963 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1388/3/6 | انتشار: 1388/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.