حملونقل در سیستمهای اقتصادی اعم از تولیدی و خدماتی از جایگاه مهمی برخوردار است.. یکی از مباحثی که در چند دهه اخیر کاربرد بالایی داشته و برای افزایش کارایی و بهرهوری سیستمهای حملونقل مطرحشده، مسئله مسیریابی وسایل نقلیه است. در این پژوهش مدل جدیدی از مسئله مسیریابی وسایل نقلیه به صورت برنامهریزی خطی عدد صحیح فرموله میشود که در آن برخلاف مدلهای متداول مسئله مسیریابی لزومی به بازگشت وسیله نقلیه بعد از اتمام سرویسدهی به انبار اولیه وجود ندارد.در این مقاله تأثیر تخصیص انعطافپذیر انبار پایانی در هزینه حملونقل و رضایت مشتری بهطور همزمان سنجیده میشود. اهداف این مدل شامل حداقل سازی مسافت طی شده توسط وسایل نقلیه و حداکثر سازی سطح سرویس تأمینکنندگان به مشتریان است. برای تأمین رضایت مشتریان از پنجره زمانی فازی برای تحویل کالا به مشتریان استفادهشده است. با توجه به Np-Hard بودن مسئله مسیریابی در حالت چند قرارگاهی و چند محصولی با پنجره زمانی فازی برای حل مدل از الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک چند هدفه با مرتبسازی نا مغلوب استفادهشده است. نتایج حاصل از حل مثالهای متعدد نشان میدهد با بکار گیری مدل انعطافپذیر بجای مدلهای متداول مسیریابی هزینههای توزیع بهطور میانگین 15 درصد کاهشیافته است همچنین رضایت مشتری بهطور میانگین 18 درصد افزایش پیدا میکند
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |