جلد 27، شماره 4 - ( 12-1395 )                   جلد 27 شماره 4 صفحات 590-577 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


، mkarbasi@mut-es.ac.ir
چکیده:   (3089 مشاهده)

مشتریان و سیاست‌های تولید، در فضای رقابتی تولید نقش بسزائی در سود‌آوری تولیدکنندگان دارند. لذا دست‌یابی توام به اهداف مشتریان و سیاست‌های تولید اقتصادی برای تولیدکنندگان، بایکدیگر در تعارض هستند. دراین مقاله با استفاده از مدل نمایی با m خدمت دهنده (M/M/m) به عنوان ابزاری برای تعیین رفتار مشتری در دراز مدت و تعیین جریان نقدی تولیدکننده با در نظرگرفتن هزینه سالیانه تعمیر هر خرابی، هزینه سالیانه ثابت (نگهداری و تعمیرات) مرکز و هزینه سالیانه انتظار مشتری در مقابل درآمد اولیه حاصل از فروش محصولات و استفاده از مفهوم ارزش خالص فعلی به طراحی مدلی دو هدفه برای تعیین متغیر های تصمیم؛ قیمت هر واحد محصول با احتساب وارانتی، نرخ ارائه خدمت در سال، مدت زمان اجرای سیاست وارانتی بر حسب سال با هدف حداکثر سازی سود تولید کننده و حداقل سازی زمان انتظار مشتری در سیستم پرداخته شده است. در نهایت مدل ریاضی طراحی شده با استفاده از الگوریتم NSGA-II حل گردیده و حساسیت مدل دو‌هدفه با در نظر گرفتن تغییرات پارامتر هایی مانند حجم تولید و درصد خرابی محصول، مورد بررسی قرار گرفته است.

متن کامل [PDF 632 kb]   (1208 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد مهندسی و روش های ارزیابی پروژه
دریافت: 1393/7/11 | پذیرش: 1394/4/24 | انتشار: 1396/3/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.