جلد 28، شماره 3 - ( 9-1396 )                   جلد 28 شماره 3 صفحات 419-405 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


دانشگاه بوعلی سینا ، fattahi@basu.ac.ir
چکیده:   (12211 مشاهده)

یکی از مهمترین مسائل در خطوط مونتاژ دو طرفه، تخصیص مناسب نیروی انسانی و فعالیت­ها به ایستگاه­های کاری است، تا بتوان کارایی خط را به حداکثر مقدار ممکن رساند. اما موردی که در اغلب مسائل بالانس خطوط مونتاژ از آن غفلت می­شود، آن است که آیا با بالانس انجام شده، گلوگاهی در سیستم به وجود می­آید یا خیر. همچنین اگر در سیستم گلوگاهی وجود دارد، آیا می­توان با جابه­جا کردن افراد ایستگاه­ها همچنان حداکثر تقاضای پیش­بینی شده را تامین کرد و یا نیاز به تعیین ترکیب تولید می­باشد. بدین منظور، پس از ارائه­ی یک مدل ریاضی دوسطحی تک­هدفه-چندهدفه، به حل این مدل توسط الگوریتم­ هیبریدی بهینه­سازی توده­ی ذرات و تئوری محدودیت­ها اقدام شده است. علاوه بر این، نیز چند کران پایین برای تعداد ایستگاه­ها پیشنهاد شده است. نتایج حاصل از الگوریتم به کمک مثال­های عددی مختلف تشریح شده است.

متن کامل [PDF 733 kb]   (1478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهره وری، برنامه ریزی تولید و ترکیب محصول
دریافت: 1393/4/29 | پذیرش: 1395/2/21 | انتشار: 1396/12/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.