جلد 27، شماره 3 - ( 9-1395 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


دانشگاه علم و صنعت ایران ، teimoury@iust.ac.ir
چکیده:   (4096 مشاهده)

مساله مسیریابی‌ وسایل‌ نقلیه یکی از پرکاربردترین و چالش برانگیزترین مسائل بهینه سازی ترکیبی می‏باشد. توجه زیاد به مساله مسیریابی بعلت پرکاربرد بودن این مسائل در دنیای واقعی و همچنین دشوار بودن حل این مسائل است. هدف این مقاله، طراحی مدلی جدید برای مساله مسیریابی وسایل نقلیه در زنجیره تامین سه سطحی است، که تعیین می کند چه مقدار کالا، در چه زمانی و از کدام مرکز توزیع به کدام مشتری ارسال شود تا در کنار کمینه کردن هزینه‌های زنجیره تأمین از جمله هزینه‌های نگهداری موجودی و حمل  و  نقل، که غالباً در ادبیات موضوع دیده می شود، اهداف مهم دیگری تحت عنوان کمینه کردن نرخ  مصرف  سوخت و جریمه های پنجره های زمانی نیز تأمین شود و در نهایت رضایت مشتریان به حداکثر برسد. نخست برای اعتبارسنجی ابعاد کوچک مساله چندین مثال عددی با نرم افزار گمز و الگوریتم های فرا ابتکاری پیشنهادی طراحی و حل شده است، و برای ارزیابی کیفیت نتایج با یکدیگر مقایسه گردیدند. در ادامه برای اعتبارسنجی ابعاد بزرگ مساله، یک مثال واقعی ارائه شده و با الگوریتم های فرا ابتکاری پیشنهادی حل گردیده است. الگوریتم های فرا ابتکاری در نرم افزار MATLAB R2013کدنویسی شده اند و تمامی تست‏ها توسط رایانه ای با مشخصات پردازشگر Core i5 2.53GHz و حافظه داخلی 4GB اجرا شده است.

متن کامل [PDF 804 kb]   (2312 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت زنجیره تامین و لجستیک
دریافت: 1392/8/28 | پذیرش: 1393/12/11 | انتشار: 1395/10/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.