جلد 25، شماره 3 - ( 9-1393 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 365-375 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (1653 مشاهده)
 امروزه سازمان‌ها برای باقی ماندن در عرصه رقابت باید محصولاتی متنوع با توجه به خواست مشتری فراهم کنند، بنایراین خود را نیازمند آن می­دانند که درکنار توجه به منابع داخلی، منابع خارج از سازمان خود را نیز مدیریت کرده و وارد مقوله­هایی همچون مدیریت زنجیره‌­تامین شوند. از طرفی دیگر موفقیت و برتری کامل این زنجیره­ها مستلزم تمرکز بر ارزش‌آفرینی و مشتری‌گرایی می­باشد، بنابراین ناب‌سازی زنجیره، سازمان­ها و فرآیند‌های آنها امروزه از اهمیت زیادی برخوردار شده­است. در این مقاله به دلیل اهمیت بالای بخش تولید و توزیع، به مدلسازی تولید، انتخاب تسهیلات توزیع فعال و طراحی شبکه توزیع جریان مواد در طول زنجیره­تامین سه­سطحی پرداخته شده و در راستای رضایت مشتری و بر اساس تفکر ناب، یک برنامه­ریزی مختلط عددصحیح نوشته شده­است. در حل این مدل با نرم افزار lingo با توجه به زمان صرف شده، مناسب بودن این متد در ابعاد کوچک اثبات می­شود، ولی با بالا رفتن ابعاد مسئله، ضرورت استفاده از یک الگوریتم فراابتکاری مانند GA نیز مشخص می­گردد، نتایج حاصل از GA در ابعاد کوچک انحراف تقریبی 07/4% را نسبت به جواب بهینه حاصل از Lingo نشان می­دهد بنابراین می­توان نتایج آن را در ابعاد بالاتر مورد قبول دانست و بعنوان یک راه حل ایده­آل برای یافتن الگوی مناسب تولید و شبکه توزیع مطلوب به آن نگریست..
متن کامل [PDF 401 kb]   (871 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موضوعاتی که به مرزهای دانش در مهندسی صنایع و تولید کمک می کند
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۳